Ana içeriğe atla

SOLID Object Oriented Programing Principles

SOLID program yazarken (ideal program) kullanmamız gereken bazı kuralların ya da tasarımların baş harflerinin kısaltmasıdır.5 adet standart kuralımız vardır.Bu arada tasarımın tanımını daha önceden yapmıştık ancak hatırlatmada fayda var.Tasarımla seneler boyunca bir çok programcının karşısına çıkan sorunların çözümlenmiş şekilde en ideal olarak sunulmuş halidir.Bizimde Amerikayı tekrardan keşfetmemize tabiki gerek yok.Üstadlarımızın tavsiyelerine , oluşturdukları prensiplere ve kurallara uyarak gayet düzgün programlar yazabiliriz ve bunları testable şekilde sunarız.Uzun lafın kısası konumuza geri dönüyorum.

Single Responsibility - Her kullanılan modülün tek bir işlevi olmalı ve olası bir değişiklikte tek bir nedene dayanmalıdır.

Open/Closed - Kodumuz geliştirmeye açık yeniden yapılanmaya kapalı olmalıdır.Refactoring ve ya metodun tekrardan yazılması gibi bir durum söz konusu olmamalıdır.

Liskov's Substitution - Türeyen sınıf üyeleri ile temel sınıfın üyelerinin aralarında değişimi mümkün olmalıdır.Bu aynı zamanda Design Patternlerden Design by Contract  yapısıyla aynı işlevdedir.

Interface Segregation - Kullanıcan interfaceler mümkün oldukça birbirinden ayrı yazılmalıdır.Bir interface bir çok iş için kullanılabilir.Ancak gereksiz metod yüklemesine neden oluyor ise bu durumda birden fazla interface oluşturmak daha mantıklı olacaktır.

Dependency Inversion - High level classlar , low level classlara direkt olarak bağımlı olmamalıdır.Böyle bir durumda classlar arası düzenleme gerektiğinden birden fazla sorunla karşı karşıya kalınabilir.Arada bir abstract yada interface (duruma göre hangisi gerekiyorsa) kullanılmalıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Polindrom Sayılar

Birbirini takip eden sağdan sola yada soldan sağa okunuşları değişmeyen sayılar yada karakterlere polindrom sayılar(karakterler) denir. C'de bir polindrom sayı üretme programı yazarsak eğer kodlarımız şu şekilde olacaktır. #include<stdio.h> #include<conio.h> void pol_al(int n) { if (n == 1) printf("1"); else { pol_al(n - 1); printf("%d", n); pol_al(n - 1); } } int main() { int n = 0; printf("Sayi:"); scanf_s("%d", &n); pol_al(n); getchar(); getchar (); return 0; }

Phone Gap nedir ? Neden PhoneGap kullanmalıyız ?

Öncelikle söylemem gereken bazı şeyler var daha doğrusu tanımlamam gereken.Gelişen teknolojiyle birlikte artık herkesin evinde bilgisayar olmasını bırakın herkesin cebinde bile var.Üstelik internet bağlantısıda yeterince iyi.Ve cebimizdeki bu bilgisayarların (telefon demek çok basit kaçar) kendine ait işletim sistemleri bulunmakta.Şuanda en çok bildiğimiz işletim sistemleri; Android , İos , Windows Phone ...Bunlar gibi toplam 8 adet telefon işletim sistemi bulunmaktadır.Biz bu işletim sistemlerinde yazılım yada uygulama geliştirmek istesek örnek veriyorum İos için objective-C , Android için Java bilmemiz gerekiyor.Yani ikisinde de uygulama geliştirmek istiyorsak hem Objective-C hemde Java bilmemiz gerekli.Ancak Phone Gap kullanarak sadece Css , HTML ve JavaScript kullanarak 8 işletim sistemi içinde yazabiliyoruz.Ancak bu sınırlı bir ayrıcalık.Büyük projeler için kullanılamayabilir.

What is design pattern ?

Tasarım desenleri tam olarak Türkçe karşılığı olmasa da bu şekilde ifade edilir.Genelde yazılımın tasarım sürecinde karşımıza çıkan sorunlara , tecrübeler doğrultusunda kaliteli çözümler üretilen kalıplardır.Bu kalıpları kullanarak daha ileride karşımıza çıkacak sorunlara yada updatelere esnek çözümler bulabiliriz.Bu sayede hem kodlarımız daha anlaşılır olur hemde değişiklikler rahatlıkla uygulanabilir. Var olan bir problem üzerinde çalışan programcı bulunan çözümü paternleri bildiği için hemen anlayacak ve nasıl bir yol izleyeceğini bilecektir. Creator Design Patterns Abstract Factory Builder  Prototype Singleton Verdiğimiz bilgileri örnekle açıklamak gerekirse; ihtiyacımız olan bütün sistemin kullanabileceği ancak sadece bir tane oluşturulabilen bir class tasarlamak.Biz bunu yukarıda da isimlerinden anlaşılacağı gibi zaten bu yapıyı başkalarıda kullanmış ve en stabil duruma getirilip adı Singleton Design Pattern koyulmuş tasarımı kullanabiliriz. Abstract Factory , B...